Деталі
У дослідженні, опублікованому 7 лютого, агентство ЄС проаналізувало вибірку зі 100 випадків маніпулювання інформацією в період з жовтня по грудень 2022 року. У 60 новинах, пов’язаних з повномасштабним вторгненням в Україну – росія намагалася відвернути увагу аудиторії, зняти з себе провину чи спрямувати увагу на інші теми.
Наголошується, що відповідно до дослідження ЄС, друковані та телевізійні засоби масової інформації є найбільш частими об’єктами імітації росії. Стиль фейкових ЗМІ копіюється так, щоб виглядати правдоподібно у випадку з розповсюдженням новин про Україну.
У дослідженні наведено чотири випадки, коли були створені фейкові титульні сторінки, що імітують візуальний стиль європейських сатиричних журналів, щоб атакувати Україну та Президента Володимира Зеленського.
Зокрема, два відео імітували телеканали Al Jazeera та Euronews, у яких стверджувалося, що українських футбольних уболівальників затримали в Досі через підтримку нацистів під час Чемпіонату світу з футболу, а німецький аукціонний дім збирався знищити російські твори мистецтва. Контент швидко підхопили та розшерили канали, пов’язані з російськими державними ЗМІ, йдеться у звіті.
Цитата
“Ця війна ведеться не тільки на полі бою солдатами, вона ведеться в інформаційному просторі, намагаючись завоювати серця та розуми людей. У нас є багато доказів того, що росія стоїть за скоординованими спробами маніпулювати публічними дебатами у відкритих суспільствах”, — заявив головний представник ЄС із зовнішньої політики Жозеп Боррель.
У звіті також зазначено, що російські дипломатичні канали є невід’ємною частиною інцидентів маніпулювання інформацією, тоді як Китай також використовує дипломатичні канали, здебільшого націлені на США.
Доповнення
За даними Американського інституту вивчення війни (ISW), російська влада продовжує посилювати контроль над інформаційним простором, який дедалі більше наповнюється критикою в адресу російських військових - як усередині країни, так і за її межами.